Meritxell Simon-Martin (Universidad de Lleida)
Gloria Jové (Universidad de Lleida)
Hilario Murua (Universidad del País Vasco)
Maria Angeles Goicoetxea (Universidad de La Rioja)
2023
La ponència, titulada «The Contribution of Female Educationists to the New Public Examinations Designed by the Provisional Republiquen Government in Spain (1931-1933)», va explorar la significativa influència de les educadores en la reforma educativa promoguda pel govern provisional de la Segona República Espanyola. Entre 1931 i 1933, el govern republicà va implementar una sèrie de canvis radicals en el sistema educatiu, incloent-hi la creació de nous exàmens públics.
Context Històric: La Segona República Espanyola (1931-1939) es va caracteritzar per un fort impuls cap a la modernització i la democratització de l’educació. El govern provisional va veure en l’educació una eina fonamental per al desenvolupament social i econòmic del país.
Paper de les Dones en l’Educació: Durant aquest període, un nombre creixent de dones va començar a ocupar rols importants en l’educació, tant com docents com en posicions administratives. La ponència va destacar les contribucions específiques de diverses educadores que van participar activament en el disseny i la implementació dels nous exàmens públics.
Reformes en els Exàmens Públics: La presentació va examinar les innovacions introduïdes en els exàmens, com ara la incorporació de noves metodologies d’avaluació i un enfocament més inclusiu i equitatiu. Les educadores van jugar un paper crucial en la conceptualització i execució d’aquestes reformes.
Impacte i Llegat: Es va analitzar l’impacte d’aquestes reformes en el sistema educatiu espanyol i el seu llegat durador. Les iniciatives liderades per aquestes dones no sols van millorar la qualitat de l’educació, sinó que també van promoure la igualtat de gènere en l’àmbit educatiu.