Meritxell Simon-Martin (Universidad de Lleida)
Gloria Jové (Universidad de Lleida)
2023
La ponència, titulada «Life-writing as an Innovative Learning Method in Teacher-Education during the First Biennium of the Second Spanish Republic (1931-1933)«, va analitzar com la pràctica de l’escriptura autobiogràfica va ser utilitzada com una eina pedagògica innovadora en la formació de professors durant els primers anys de la Segona República Espanyola.
Context Històric i Educatiu: La Segona República Espanyola (1931-1939) va introduir nombroses reformes educatives destinades a modernitzar el sistema educatiu i fer-lo més accessible i democràtic. Entre 1931 i 1933, es van implementar diverses metodologies pedagògiques innovadores, incloent-hi l’escriptura autobiogràfica.
Escriptura Autobiogràfica com a Mètode Pedagògic: La presentació va destacar la importància de l’escriptura autobiogràfica (life-writing) com una tècnica per fomentar la reflexió crítica i l’autoconeixement entre els futurs professors. Aquesta metodologia permetia als estudiants explorar les seves pròpies experiències i contextos de vida, facilitant una comprensió més profunda del seu paper com a educadors.
mplementació en la Formació de Professors: Es va examinar com aquesta metodologia va ser integrada en els programes de formació de professors, proporcionant exemples específics d’exercicis i activitats d’escriptura autobiogràfica utilitzats durant aquest període. La ponència va mostrar com aquestes pràctiques ajudaven els estudiants a desenvolupar habilitats clau, com l’empatia, l’autoconsciència i la capacitat crítica.
Impacte i Beneficis: La presentació va discutir els beneficis de l’escriptura autobiogràfica en la formació de professors, incloent-hi la millora de la capacitat reflexiva, l’enfortiment de la identitat professional i el foment d’una major connexió emocional amb la professió docent. A més, es va explorar com aquestes pràctiques van contribuir a la creació d’un entorn d’aprenentatge més inclusiu i personal.