MESTRES

JUAN NEGRÍN

Anys abans (1931) havia començat a tot el país un procés «innovador», el gran projecte era el d’una escola gratuïta que arribés a totes les classes socials i en els documents que guarda la Fundació Juan Negrín a Gran Canària es constaten les proves d’això. En aquest període s’acaba amb la segregació per sexes a l’escola i es promou una educació laica, de manera que la religiositat quedi per a l’àmbit privat. Sobre aquesta última qüestió, la professora recorda el pes de l’Església en aquest àmbit, que explica el que va ocórrer durant la dictadura i com va tornar a fer-se amb l’escola i la persecució als mestres de la República.

MARÍA MOLINER

María Moliner (1900-1981) és àmpliament coneguda per ser l’autora del «Diccionario de uso del español», una obra ingent i fonamental en la lexicografia espanyola de la segona meitat del segle XX, que va començar a elaborar complerts els cinquanta. Aquí presentarem la María Moliner anterior, la dels anys 30, la que va tenir un paper molt actiu i fonamental en la difusió de la cultura, la bibliotecària, la que va impulsar un Pla Nacional de Biblioteques durant la Segona República, la que va ser delegada del Patronat de Missions Pedagògiques a València.

JOSÉ DE TAPIA BUJALANCE

Va ser el primer mestre espanyol que va emprar la impremta en el seu treball amb els nens, basant-se en la tècnica provada per Freinet.
Aquest mestre singular, tal com el caracteritza Fernando Jiménez Mier Terán, Professor de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, «José de Tapia és un autèntic obrer de l’educació, dissenyant projectes i executant-los a peu d’obra. Durant ni més ni menys que 75 anys de la seva llarga i fructífera trajectòria vital, primer a Espanya i més tard a Mèxic, va mantenir una excitant activitat educativa en escoles primàries, rurals i graduades, públiques i privades, en ambients urbans i indígenes, formant mestres competents, alfabetitzant, fomentant campanyes culturals, practicant una pedagogia activa i alliberadora, donant als pares sàvies i copioses orientacions educatives.»

RAMÓN COSTA JOU

2023     ‘AI in Archival Holdings and Digital History’ (poster), (Simon-Martin, Meritxell, Raventós, Pepita (Lleida University Archives), Celio Hernández (Valencia University), Josep Ballber (Lleida University), and Gloria Jové (Lleida University)), “Intarnational Council on Archives. Enriching Knowledge Socieities”, Abu Dhabi, United Arab Emirates

HERMINIO ALMENDROS IBÁÑEZ

Almendros és un dels diversos centenars de mestres qualificats que es formen a l’Escola d’Estudis Superiors del Magisteri de Madrid, on va acabar amb el número u de la seva promoció. Va freqüentar l’Ateneu i va assumir els ideals pedagògics del Krausisme, plasmats en la Institució Lliure d’Ensenyament. El seu primer destí com a mestre va ser Villablino (Lleó), com a director d’un centre de la Fundació Sierra Pambley, dependent de la Institució Lliure d’Ensenyament; es va casar amb María Cuyás. El 1929 ambdós obtenen destins com a inspectors d’ensenyament primari a Lleida. Allà va entrar en contacte amb la pedagogia de Célestin Freinet i després d’un breu pas per Osca van acabar destinats com a inspectors a Barcelona, on va col·laborar amb la recent creada Secció de Pedagogia de la Universitat de Barcelona i va divulgar la pedagogia Freinet. Publica «La impremta a l’escola» (1932), la primera obra que es va imprimir sobre aquestes tècniques en llengua no francesa.

Esdevé una de les figures més representatives de la defensa de l’escola popular. Aviat és reconegut com un dels escriptors infantils més destacats als anys 30, però sobretot, pedagog convençut de la importància que a Espanya té, en aquelles dates, una escola rural renovada i activa per a enfortir una cultura inserida en les necessitats reals del poble.

DON FELICIANO SÁNCHEZ SAURA

Feliciano Sánchez Saura (Cartagena, 21 de maig de 1882 – Madrid, 1 de juliol de 1963) va ser un mestre nacional, regidor de la seva ciutat natal, fundador i col·laborador del periòdic La Voz de la Escuela i fundador i col·laborador de l’emissora de ràdio local. Mestre i pedagog, va destacar en l’ensenyament sent un avançat en la metodologia i els principis pedagògics que aplicava a l’escola. Va ser un revolucionari en quant a entendre l’escola com una construcció social. Per a això, va generar un procés de canvi al barri de Los Molinos, avui Barri de Peral, que es va recolzar en la creació de l’Associació d’Amics del Nen (entitat que va unir totes les classes socials). Va crear el periòdic La Voz de la Escuela, que va ser el primer periòdic escolar editat a Espanya, encara que posteriorment n’hi hauria més de tres-cents.